Mindenki (és még a mamájuk is) a fényes nyomatokra szavaz, ha a fotónyomtatás kerül szóba. Sokszor azonban ez a lehető legrosszabb döntés, amit meghozhat, ha nem ért a világításhoz. Mint a fényképezésnél, a jó megvilágítás nyomtatásnál is ugyanolyan fontos, mert befolyásolja a nézőben keltett hatást, ráadásul nem is kicsit.
Ebben a bejegyzésben a fotónyomtatás nagyöregjeinek titkait teregetjük ki: ha tökéletes fényképeket szeretne kiállítani, olvasson tovább!
Papírtípusok
Még mielőtt egyáltalán belekezdenénk a témába, beszélnünk kell a papírokról is. Alapvetően háromféle típussal lehet találkozni a piacon:
Matt: Elnyeli a fényt. Az erre készült nyomat szinte kartonpapír szerű, legtöbbeknek az ünnepi üdvözlőlapok jutnak eszükbe róluk.
Fényes: Visszatükrözi a fényt. Ha külön nem kér mást, a legtöbb fényképet, amit elvisz kidolgoztatni, ilyen lapon fogja visszakapni.
Selyemfényű: Visszaveri a fényt, de sokkal kevésbé, mint az előbbi típus. Nem túl elterjedt.
A papírok egyéb tulajdonságai, élettartama és ára a gyártónként különböznek. Attól függően, hogy mennyire fontos az Ön számára a kinyomtatandó fotó, más-más döntés lesz az optimális.
A megvilágítás tervezésének többi szempontja
Amikor a fénykép megvilágítását tervezi, legjobb azt a nézőpontot figyelembe venni, ahonnan a legtöbben látni fogják. Van persze a dolognak némi valószínűségszámítás jellege, de ha a józan eszére hallgat, nem lehet probléma.
Ha például egy kis lakása van, valószínűleg a falait szeretné dekorálni, a konyhában, a nappaliban, vagy a hálóban.
Persze nem csak a falak helyzete számít, figyelembe kell venni a természetes megvilágítás, az ablakok helyzetét is a szobában.
A már meglévő színek is sok mindent befolyásolnak, hiszen az emberi szem automatikusan igyekszik beállítani a megfelelő fehéregyensúlyt. Ezért a fotográfiához hasonlóan itt sem mindegy, milyen adottságai vannak a helyszínnek, amiket figyelembe kell venni:
- Élénk színek
- A fal színe, és az, hogy hogyan veri vissza a fényeket
- A padló színe
- Az ablaküveg – ami valójában nem átlátszó, hanem zöld
- A bútorok színei
Az is befolyással lehet a vizuális élméynre, hogy mi van a szobán kívül: a nap állása, a fák, a közvilágítás, stb. Ezeken kívül még azt is számításba kell venni, hogy a legtöbb ember a nappali fénynél melegebb színű világítótesteket kedvel.
Ezek után azt hihetné az ember, hogy a színes képek kivilágítása a nehezebb feladat, de a fekete-fehér képeknek éppúgy megvannak a maguk kihívásai. Ezeken nagyobb eséllyel jelennek meg különféle nemkívánt elszíneződések, ahogy a néző szeme alkalmazkodik a fényviszonyokhoz.
Most talán azt gondolhatja, hogy a fényképek megvilágítása nagyobb problémát jelent, mint valaha is gondolta volna. Szerencsére kis odafigyeléssel tökéletesen meg lehet oldani a dolgot.
A papírválasztás és a megvilágítás
A selyemfényű papírok népszerűségének oka, hogy jól látszanak rajtuk a telített színek, éles képet adnak, és nem jelent rájuk nagy veszélyt a tapogatás sem.
Ezeknél a képeknél a felülről érkező, nem túl erős megvilágítás az ideális, de valójában elrontani nehezebb, mint jól csinálni.
A fényes lapoknál arra kell különösen ügyelni, hogy a túl erős megvilágítás miatti csillogásban ne vesszenek el a részletek. Ez esetben a kevesebb több!
A matt papírra nyomtatott fényképek egészen más jellegűek. Mivel ezek elnyelik a fényt, kifejezetten erős megvilágításra lehet szükségük az érvényesüléshez.
Dióhéjban:
- A tükröződő felületeket felülről érje a fény
- A matt felületeket közvetlenül érdemes megvilágítani
- Ügyeljen azokra felületekre is, amik a világítótest fényét visszatükrözik
- A szoba adottságait figyelembe véve vásároljon izzót